Omslagillustratie
Het belangrijkste in een oogopslag
Vooral als er meerdere boeken, tijdschriften of folders naast elkaar liggen, is het een voordeel als producten opvallen door hun ontwerp en als ze de juiste doelgroep aanspreken. De omslagafbeelding is immers het eerste wat potentiële lezers of klanten zien.
In de meeste gevallen ontwerp ik zowel de binnenpagina’s als de omslag van een werk. Enerzijds heeft dit het voordeel dat het boek stilistisch een harmonieuze eenheid vormt en anderzijds kan ik me intensief met de inhoud bezighouden. Als ik de inhoud van een werk goed ken, kan ik een motief creëren dat de essentie van het verhaal weergeeft zonder al te veel weg te geven. Als kijker weet je snel of het getoonde onderwerp je interesseert en word je nieuwsgierig.
Daarom wordt de illustratie van de omslag vaak gemaakt na de illustratie van de binnenpagina’s. We bespreken en optimaliseren samen de schetsen en verschillende presentatieopties tot we uiteindelijk een hoogwaardige omslagillustratie hebben die het werk levendig weergeeft en de interesse wekt.